Worlds day of mental health

11 oktober 2016 - Ridderkerk, Nederland

Helloo ben ik weer,

Vandaag sta ik stil bij de mentale gezondheid. Voor mijn gevoel een onderwerp waar weinig over wordt gesproken en wat minder onder de aandacht word gebracht dan fysieke gezondheidsproblemen. Persoonlijk vind ik dit absurt. Er zijn zoveel mensen die psychische problemen hebben en hier niet over durven te praten of dit onder ogen durven te komen omdat ze bang zijn dat ze voor gek worden verklaard. Onzin! Echt complete onzin! Want je bent niet gek. Een depressie kan iedereen overkomen en geloof me, je bent echt ziek op dat moment. Het probleem is alleen dat je het niet ziet aan iemand. Wanneer iemand namelijk in bijvoorbeeld een rolstoel zit zie je dat er fysiek iets niet helemaal goed zit bij deze persoon. Maar wat zie je bij iemand met een depressie? Wat zie je bij iemand met PTSS? En wat zie je aan iemand met een burn-out?
Ruim 400.000 Nederlanders voelen zich zo ellendig dat zij er aan denken dat het beter zou zijn om een einde aan hun leven te maken. En dus zullen ook dit jaar weer meer dan 100.000 volwassen Nederlanders een poging tot zelfmoord plegen. Hiervan komen zo'n 1.870 mensen daadwerkelijk om het leven. Hier hebben we het dan om de zichtbare gevallen. Bram Bakker, psychiater en zelfmoorddeskundige daarover in de Volkskrant: "Er zijn zo veel suïcides waarvan wij niks weten. Wie tegen een boom rijdt wordt afgeboekt als verkeersslachtoffer maar vaak was dat een heel ander besluit." Even in andere cijfers gezien betekend dit dus dat zo'n 1 op de 43 mensen erover na denkt om zelfmoord te plegen. 1 op de 43..

Laten we het ook even hebben over dingen die vaak gezegd worden wanneer iemand het er over durft te hebben. (De dingen die je dus NIET moet zeggen)
Maar je bent toch niet verkracht of mishandeld? Dan kan je toch niet depressief zijn?
Ehm.. okee? Hier spreken we over PTSS. Klik hier voor meer informatie.
Maar waarom dan? Je hebt toch een prima leven?
Goed, punt 1: je weet vrij weinig af van het leven van iemand anders dus spreek vooral voor jezelf. Punt 2: Waarom? Jaa waarom, dat vraagt de persoon in kwestie zichzelf vast en zeker ook vaak genoeg af. Het is niet dat je denkt nou daarom ben ik even lekker depressief. Denk na mensen, denk na..
Je moet gewoon wat positiever in het leven gaan staan!
Jaa top! Dankje, was je maar eerder met deze tip gekomen dan had ik de afgelopen 3 psychologen niet nodig gehad. NO SHIT SHERLOCK. Misschien is dat wel het probleem? Misschien is dat wat diegene moet leren te doen? Als het zo makkelijk was, was er waarschijnlijk geen probleem don't you think?
Maar je lacht altijd, dan kan je toch niet depressief zijn?
........ ik weet niet eens wat ik hierop moet reageren. Wanneer je zelf nooit problemen hebt gehad met je mentale toestand is het waarschijnlijk heel moeilijk om het je te kunnen voorstellen. Laat ik even een snelle schets voor je maken. Vaak word er gedacht dat je je extreem verdrietig voelt of extreem boos. Het probleem is dat je je extreem leeg voelt. Je voelt niks. Het maakt allemaal niet meer uit en hebt geen idee meer hoe het is om je even echt intens gelukkig te voelen. Je staat elke dag op met weinig zin in de dag (wat je ook gaat doen). En je gaat naar bed om vervolgens de komende 5 uur wakker te liggen en na te denken over het leven. Dus ja, er word gelachen. Maar wanneer jij om een grap lacht, betekend dit dan ook dat je gelukkig bent?

Ik ben genezen. En ik durf dit met heel veel trots te zeggen. Na een dieptepunt heb ik nu geleerd dat je wel degelijk iets moois kan maken van het leven. Leer de lichtpuntjes op klaarlichte dag te vinden. Ik heb leren leven voor mijn vrienden die mij hun onvoorwaardelijke steun hebben geboden, voor mijn familie vol fantastische personen, voor muziek wat altijd al belangrijk is geweest en me ook door dingen heen heeft gesleept en voor de toekomst want ik ben benieuwd wat zij me te bieden heeft.

Lots of love,

Naompje

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    11 oktober 2016
    A little bit of crazyness makes life more interesting
  2. J Schagen:
    20 oktober 2016
    Interessant verhaal, met een heel mooie afsluiting